22 Iun 2017 - 23:40       


 
Navigator 

Căutare 


Advertising. 

 

 

 

Căutare GOOGLE




Cercul vicios si cercul virtuos. Doua scenarii pentru Romania
   Tipărire
România liberă Vorbim mult de Vaslui zilele astea, datorită unui caz banal la ţară, nişte băieţi dotaţi cu o maşină au folosit-o ca să culeagă o fată pe care au făcut-o cu toţi prietenii lor \\\'poştă\\\', in climatul de ingăduinţă al sătenilor şi chiar al magistraţilor locali

. Precedenta ocazie in care Vasluiul s-a mai ridicat la asemenea nivel de faimă a fost cazul Tanacu, de la care au trecut exact zece ani. Monahii de la Mănăstirea Sfanta Treime care au ținut timp de trei zile o fată imobilizată pe o cruce de lemn, și au supus-o unui ritual de exorcizare pană la deces au primit pedepse cu inchisoarea dar au fost demult eliberaţi condiționat, intorcandu-se la viaţa lor veche. In cei zece ani trecuți, regiunea Nord-Est din care face parte Vasluiul a rămas a doua in topul sărăciei din Europa, după vestul Bulgariei, cu reflectarea civilizațională corespunzătoare- in Cațavencii cules de pe aeroport am găsit gluma crudă că peste tot in ruralul romanesc se cioplește in lemn sau piatră, numai in Vaslui in carne de om. Partidul social democrat se clasează regulat primul la alegerile din acest judeţul. Conform Romaniei curate, pentru fapte de corupție comise in Vaslui au fost condamnate definitiv 26 persoane in perioada 2010-2014, in peste optzeci la sută din cazuri cu suspendare. Jumătate din cazuri au implicat fonduri UE.Cei zece ani de la cazul Tanacu la cazul Văleni, evident scurși degeaba pentru evoluția moravurilor și statului de drept vasluian, au adus evoluții in alte județe romanești? Să luăm de exemplu Caraşul, in ceva mai bogata regiune Vest: de şapte ani nu e rezolvată asasinarea unui consilier local care investiga pe hoţii de lemne. Acolo au condus şi conduc democraţii familiei Frunzăverde şi gaşca lor locală. Sau luați Buzăul, candva primul in topul autoritarismului (mai bun un sistem politic cu un singur partid pe vremea tezei mele de doctorat, Romanii după \\\'89 in 1995) unde vechii liberali au reuşit să se ridice la varf o vreme, doar ca să ducă pe culmi mita stupidă, impărțită prin contract, sau luați Prahova, unde PSD a arătat că poate fi și in fruntea bogaților, nu doar a săracilor. Povestea e peste tot aceeași. Zece ani care nu au schimbat nimic. Sau, dacă ii traducem in fonduri pre-structurale şi structurale destinate ridicării nivelului acestor regiuni, vedem nu zece ani de dezvoltare, ci zece ani de prăduire. Fondurile astea au fost concepute ca să scoată Vasluiul și Buzăul din lumea a treia, să curețe Prahova de fierul vechi și cauciucul care zace prin albie, să protejeze pădurile din Caraș. Fie nu s-au chelltuit, că erau prea cu restricții, fie au fost taxate rău de paraindărăt, comisionul recuperat de partidele corupte prin firme favorite. Fapt e că țara nu s-a mișcat defel- la marginea Bucureștiului, care este peste media de venit a regiunilor UE deja pasc mieii printre gunoaie in periferia ilfoveană iar in noaptea de inviere se aprind focuri pe marginea bălților ca să incălzească morții- un obicei pre-creștin. Filmat de mine anul acesta in multiple locații.Dacă eu cred că se poate totuși face ceva pentru țara săracă, demoralizată și plină de prădători pe care o văd așa de puțin schimbată față de tinerețea mea din anii optzeci sub Ceaușescu e pentru că mă uit mereu la acel grafic al meu care prognozează ce nivel de guvernare ai in funcție de nivelul de dezvoltare umană la care ai ajuns. 56 la sută din estimări sunt corecte- asta face relația semnificativă, dar tot asta inseamnă că 44 la sută din cazuri se comportă altfel decit te-ai aștepta, sint fie mai bine, fie mai rău decit ar prezice nivelul lor de dezvoltare. Țările care performează mai bine, fie că sunt performeri istorici, ca Danemarca, fie că sunt performeri recenți, precum Cape Verde, le-am studiat in ultimii ani pe toate. Țările care sunt sub nivel, ca Rusia, China, Zimbabwe sau Venezuela, de asemenea le știu. Din cele in care nu am lucrat pentru vreo agenție de dezvoltare (ca Venezuela) am studenți, și am condus deja destule cercetări. Toate acestea m-au convins că dincolo de fatalități, liderii, grupurile de oameni care vor alte reguli ale jocului, coalițiile binelui contează, ele explică cele peste douăzeci de excepții pozitive pe care le găsesc, tot așa cum oamenii particular de răi, dar care reușesc să coalizeze răul, le explică pe cele negative.Ei bine, Romania și Bulgaria sunt exact unde te aștepți să le găsești. E normal: au săteni care trăiesc in preistorie, capitaliștii de succes sunt cei care nu au plătit niciodati taxe și liderii au ajuns in politică pentru că asta e calea cea mai sigură și scurtă de ascensiune socială (nu e așa in țările avansate, unde afacerile sau anumite profesiuni sunt cele aduc succesul in viață). Dar asta nu e o condamnare, dimpotrivă- așa cum am strecurat țara in UE fără ca ea să merite, pentru că niște oameni strategici s-au aliat la momentul potrivit, și populația, așa amărată cum e ea, a vrut asta clar și ferm, tot așa și acum țările astea se pot schimba. Iată cum arată, in doar cațiva pași rudimentari, cele două scenarii, cel vicios, in care tranziția noastră se zbate de 25 de ani, și cel virtuos, in care cateva măsuri pozitive declanșează lanțul care aduce dezvoltarea pe care o dorim. O să le pun in opoziție, fără comentarii.  Balanța fiscală realizată cu trudă și chiar sacrificiu se va dezechilibra din nou prin reintroducerea privilegiilor pentru sutele de mii de pensionari din instituțiile de forță, armată și poliție, ca pensii speciale, și reintroducerea in general a arbitrariului in partea de salarizare și pensii a bugetului (Propunere Gabi Oprea, promulgată de Klaus Iohannis in schimbul aprobării lui MRU la SIE). Va fi primul lucru la care va trebui să renunțăm cand vom negocia intrarea in euro și vom prinde Grecia din urmă. Cum in afară de FMI și de mine mai există forțe ale raționalității, legea va fi revocată de Curtea Constituțională după ce un sindicat al profesorilor o va ataca in instanță, argumentand caracterul ei discriminativ față de categoriile nemilitare (medici, profesori). Fiscul revigorat va continua să ceară numai la comandă și ocazional execuția datornicilor din opoziție, de genul TVR, sau privați. Finanțele vor executa fără discriminare companiile private și cele publice care nu iși plătesc datoriile, mai ales la CAS, in cap cu eternul campion, Regia Autonomă a Huilei, a cărei persistență in top timp de 20 de ani arată că Romania nu a făcut niciodată reforma structurală. Prin executarea silită a companiilor de stat bugetul Sănătății se va revigora subit. Regiile autonome vor continua să ne tragă in jos in topul Doing Business, cu cele mai mari costuri de tranzacție la gaz și electricitate (incluzind șpaga) sau costuri ecologice (Romsilva). O să ne controlăm monopolurile la singe și eventual o să le și spargem sau schimba din nou managementul și/sau proprietarul, pentru a obține niște standarde de calitate la prețuri acceptabile și a lichida cu secoarele privilegiate din economie. Vilele de protocol ale Romsilva vor deveni tabere pentru copiii cu note bune. In timp ce se vor acuza unul pe altul, partidele principale vor continua să fie la fel de iresponsabile fiscal, dubland alocații, susținand pensii privilegate și susținand aceleași măsuri pe care le demască la adversarii politici. Partidele concurente in alegeri vor prezenta Consiliului Fiscal programe atat de concrete și o filosofie bugetară așa de clară incat Consiliul va putea oferi o evaluare precisă a cat de finanțabile sunt programele concurenților in alegeri și cu ce cost suplimentar pentru votanți, conform acestui model australian pe care il vedeți aici. Nu se va face nici un fel de plan de dezvoltare in detaliu integrind fondurile europene cu cele naționale (aditivitate, principiu existent, dar nerespectat) nici pe cinci ani cat e un ciclu de finanțare european, nici pe zece cat a promis președintele Iohannis, decat poate de domnii Dragnea Teleorman și Petrache Ilfov, cu binecuvantarea Academiei Romane, ca și la planul precedent de regionalizare. Incă un ciclu de finanțare europeană specială dedicată Vasluiului sau Buzăului se va scurge astfel in nisip lăsand neatins esențialul pe baza actualelor programări și proceduri, banii rămanand fie necheltuiți, fie fiind dirijați politic in locuri cu mic impact de transformare ca și pană acum. Dacă s-ar face ar dispărea toate alocațiile clientelare deci ar fi atinse direct interesele baronului Frunzăverde și alții ca el, care l-au sprijinit pe Klaus Iohannis. La inițiativa președintelui Klaus Iohannis un plan de dezvoltare național pe cinci ani plus, in care e prins și Văleni/Vaslui, va fi adoptat de partide prin consens și renegociat cu Comisia Europeană ca o supra integrare (și corecție) a planurilor disparate actuale, rezultate din două decenii de incapacitate de a ne informa, colecta date și plănui in mod obiectiv pentru dezvoltarea noastră. Planul va fi rezultatul unei mari consultări naționale patronate de șeful statului și al muncii dedicate – voluntare- a catedrelor și institutelor publice și private de statistică și dezvoltare regională, intr-un efort național care se va solda pentru prima dată cu dezvoltarea unei comunități profesionale in domeniul dezvoltării. Dat fiind că orice fel de investiții vor fi cuprinse in acest plan cheltuiala clientelară pe patinoare va dispărea. Jumătate de miliard de euro dedicat reformei administrative (PODCA) se va cheltui fără a modifica esențialul in materie de recrutare, pregătire, evaluare, recompensare materială și promovare a funcționarilor publici din Romania, dat fiind că interesele politice se opun unui sistem pe bază de merit și existenței unui corp funcționăresc autonom față de factorul politic și alte interese private. O largă alianță de sindicate din sectorul public, facultăți de administrație, societate civilă și oameni politici vor iniția un manifest pentru desființarea instituției informale numită politizarea serviciului public care a dus la prăbușirea capacității noastre administrative și o revizuire a legislației pentru crearea in fine a unui sistem pe bază de merit in administrația romanească. Persoanele care ocupă funcții strategice pentru cheltuirea fondurilor europene sau eradicarea corupției (șef vamă, control, Agenția Națională de Integritate) vor contiua să fie recrutate fără nici un fel de competiție reală, din oamenii de casă ai politicienilor sau agenți acoperiți, cu rezultate pe măsura dipomei lor cumpărată la fabricile autohtone particulare. Se va legifera in fine formal că pentru a lucra in sectoarele cu adevărat lucrative, ca ASF, apartenența la fosta securitate direct sau a familiei e obligatorie. Prin consens intre forțele politice și cu ajutorul Comisiei Europene vom aduce in fruntea diferitelor programe operaționale sau zone strategice pentru Schengen (integritate, vămi, frontieră, spălarea banilor) independenți romani sau europeni de pe piața internațională (pensionari de la Interne olandezi, germani), pentru a da un semnal clar de competență și independență politică. Aceste persoane nu vor fi recrutate pe post de consilier, ci cu puterea executivă totală și contract de a crește capacitatea sectoarelor respective. Nici un fel de reformă administrativă nu va incerca să impună standardele și să prevină corupția, astfel că după cațiva ani vom decreta că DNA iși pierde vremea și mai bine ii inchidem, că, uite, arestează de cinci ani și corupția tot inflorește. Atenția se va muta pe reforma pușcăriilor pline de corupți, ca să ii scoatem mai devreme de acolo și să ii transformăm in lideri de opinie. Becali, Cristoiu și Roșca Stănescu vor fonda impreună o universitate unde se va preda despre abuzurile politice ale binomului DNA-SRI in al doilea deceniu al acestui secol. Reforme pe sector de genul celor care au făcut din Otopeni din cel mai corupt aeroport din lume cel mai rapid și ieftin cand vine vorba de transport (niște automate de emis comenzi la taxi cu un software elementar) vor fi introduse peste tot. Școlile vor posta bugetul lor pe uși, ca să știe părinții pe ce se duc banii și unde e nevoie să suplimenteze. O comisie independentă de experți pentru calitatea lucrărilor de infrastructră publică va valida- sau nu- prețurile și calitatea lucrărilor. Eliberată de presiune, DNA se va ocupa in fine doar de marea corupție. După 2016 vom realege o majoritate de prădători in Parlament care vor trece oficial in descrierea slujbei Ministrului Justiției că treaba lui e să ii protejeze pe ei de DNA. Mandatul procurorului șef al DNA va crește la șase ani prin propunere PNL in prima legislatură de după viitoarele alegeri, ca să nu se suprapună cu cele politice, procurorii șefi vor fi finalmente numiți de șeful statului ca urmarea unui concurs deschis și cu o prezentare publică integral organizat de CSM, iar bugetul instituției va crește semnificativ. Nu vom afla numele miniștrilor alternativi la cei actuali, pentru că ne-am speria dacă i-am ști, și după un prim ministru pus acolo de baroni, dar care măcar era sus pe scara de IQ vor urma unii puși de servicii, sau cărora li s-a cumpărat locul de către mediul de afaceri, dar care nu ar putea rezolva o problemă de nivelul clasei a noua și tocmi de aceea au caștigat procesul de selecție. Fiecare va mai face cate un pas mic din cei promiși de președintele Klaus Iohannis. Guvernul Ponta va schimba pe secretarul de stat care a spus la Comisia Europeană că s-ar declanșa un incident diplomatic dacă recomandările mele de bună guvernare ar fi urmate. PNL va anunța un viitor guvern cu nume strălucitoare, fără diplome de la universități private romanești, și fără participare la guverne precedente unde a devenit clar că paradăndăratul era regula jocului, ca să motiveze lumea să dea jos guvernul Ponta. Romanii vor continua să aleagă răul cel mai mic dintre două partide mari decimate de DNA și care au rezolvat problema reprezentativității aducand in locul celor băgați la pușcărie oameni din familie, in care poți avea incredere că le vor da inapoi locul după ce iși servesc datoria față de societate. Partidele mari vor trece de la cateva mii de membri la sute de mii de membri după ce la localele din 2016 romanii le vor da o lecție, ca in Spania, alegind in toate orașele mari primari independenți din localnicii care chiar au făcut ceva pentru oraș cand au avut ocazia. Romanii vor continua să publice două best selleuri pe an despre excepționalitatea țării lor complet banale și aliniate la nivel de guvernanță cu Burkina Faso (dar un pic mai prost), fără referințe sau argumente, dar abundind de cuvinte ca destin, popor, istorie care vor fi mult citate la coafor și emisiunile pe Radio Cultural. Se vor introduce criterii de evaluare in invățămantul superior și cercetare, referenți anonimi pentru publicațiile științifice, autopublicarea de ONGuri sau edituri de buzunar va fi considerată nulă, și jumătate din universitățile ca Reșița, institute de cercetare sau secțiile Academiei unde contribuția cumulată a membrilor nu duce la un index Hirsch de zece se vor inchide, . Inginerul electrician Cristian Mirescu iși va schimba a treia oare prenumele ca să continue să păstorească subiectele la balacalaureat și evaluarea națională sub al douăzecelea ministru de paie al educației, și numărul romanilor care nu ințeleg romanește va rămane enorm in testele PISA și viața reală. Prin consens intre partidele mari se va liberaliza programa in domeniul educației, se vor elimina formele de testare desuetă, se vor elimina monopulurile celor care fac manuale și subiecte și au adus sute de mii de copii la analfabetism ca să prospere industria de meditații. Președintele Klaus Iogannis se va plictisi să lucreze doar cu doctoranzi ai generalului Misha Ionescu precum Dan Mihalache și va accepta vasalitatea reinnoită a lui Liviu Dragnea, singurul om care ințelege reforma profundă a administrației romanești. Mihalache și Dragnea vor reforma Romania cum au fost invățați la școala de cadre de bază de nivelul doi, asigurindu-se că președintele e direct implicat, de exemplu in renovarea vilelor de la Neptun sau Scroviștea, presupunand că Băsescu o va elibera vreodată pe cea din urmă. Șeful statului iși va aminti că a fost votat că mergea cu bicicleta și o va mai scoate și intre campanii, că ii place să meargă cu ea și nu e doar o amintire din trecutul sărac cand el nu avea șapte case și dna Iohannis patru designeri vestimentari. O să iși amintească și de timpurile cind era inspector școlar și recruta oameni care știau carte și o să ceară lista romanilor absolvenți de prin marile universități internaționale, și nu ca să le solicite donații pentru viitoarea campanie prezidențială.  Sunt convinsă că mai puteți și dvs completa cercurile astea. Vă rog să o faceți.  25% reducere la Televizoarele selectionate! comenteaza /* (c)
Publicat de:
Joi, 30 Iulie 2015 - 08:02 AM
 

Cercul vicios si cercul virtuos. Doua scenarii pentru Romania | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
 
 
Acces...

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu