20 Aug 2017 - 20:27       


 
Navigator 

Căutare 


Advertising. 

 

 

 

Căutare GOOGLE




Greseli catastrofale care duc la inchiderea drumurilor
   Tipărire
Money.ro Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) n-a avut nicio­data mana prea buna la selectia firmelor carora le-a dat pe mana deszapezirea celor mai importante proiecte de infrastructura pe care le are Romania, si anume autostrazile

.   Imediat cum a inceput sa ninga putin mai serios, CNADNR a decis inchiderea autostrazii A2. Totodata s-au inchis si toate drumurile judetene din cateva judete, sute de mii de romani fiind astfel condamnati la izolare in localitatile lor de domiciliu.   In primavara acestui an, CNADNR a semnat un contract de 5,54 milioane euro pentru deszapezirea sectorului de autostrada Bucuresti-Lehliu. Suma achitata duce la un pret de aproximativ 20.000 de euro pe kilometrul de autostrada deszapezit, respectiv dublul sumei platita in medie in Germania pentru curatarea de omat a unei autostrazi similare. CNADNR a semnat contractul cu asocierea Chirulli Andrea Impresa Individuale (CAII) si cu Shelter Contruct, desi oferta acestora a fost singura primita.   Ca forma de organizare, CAII este PFA, adica firma care in caz de faliment raspunde doar cu averea patronului, in cazul de fata Chirulli Andrea. Firma, provenind din sudul Italiei, are in Romania doar o sucursala, ceea ce inseamna ca nu se supune legislatiei romanesti, nu are personalitate juridica, n-are un capital social minim. La numarul de telefon anuntat de CAII pe site-ul Ministerului de Finante nu raspunde nimeni.   De altfel, acest numar de telefon apare ca fiind folosit de multe alte firme, cu sedii diferite. Cifra de afaceri a PFA-ului italian nu este mare, respectiv 19,3 milioane lei. Cealalta firma, respectiv Shelter Contruct, este detinuta de Alin Ionescu, sotul cantaretei Cristina Spatar, om de afaceri retinut in prezent intr-un dosar de evaziune fiscala. Acesta mai detine si firma Shelter Security, beneficiara de contracte de asigurare a pazei pe unele autostrazi.   Greselile sistemului Management haotic. Cauzele pentru care romanii trebuie sa indure blocaje pe autostrazi si drumuri nationale vin din perioada anilor 2000-2005. Atunci, fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, a decis vanzarea parcului de deszapezire detinut de CNADNR, invocand asa-zise beneficii ale „externalizarii“. Multe dintre utilajele vandute erau vechi, de productie sovietica, precum autofrezele de zapada. In anii care au urmat, nici una dintre conducerile Ministerului Transporturilor si CNADNR, incluzand aici si actuala conducere, nu au avut interesul de a dezvolta un sistem eficient si functional de deszapezire a soselelor. Deoarece contractele de deszapezire sunt  atribuite de catre CNADNR pe cel mult 1-2 ani, nici o firma participanta nu are interesul de a achizitiona utilaje moderne de deszapezire precum autofrezele de mare capacitate. De cele mai multe ori, singurele utilaje sunt camioanele folosite vara la caratul materialelor, carora li se ataseaza simple lame de zapada. Daca grosimea stratului depaseste 40 de centimetri, lamele devin neputincioase.   Caietele de sarcini prost facute sau, pur si simplu, licitatiile la care sunt cunoscuti favoritii determina multe firme sa nu mai vina la licitatii. Absenta ofertantilor este insa apoi pretextul pentru care contractele se dau prin negocieri lipsite de transparenta sau chiar prin incredintari directe.   Lipsa perdelelor forestiere. Desi se discuta an de an si se fac promisiuni,  venirea iernii prinde sute de kilometri de autostrada fara perdele forestiere care sa protejeze carosabilul de sulurile de zapada. Potrivit site-ului Green Report, care il citeaza pe directorul general al Romsilva Adam Craciunescu, institutia a realizat, in 2014, un singur tronson de perdea forestiera, in regie proprie, pe un teren din domeniul public al statului administrat de Romsilva. Perdeaua se afla de-a lungul Autostrazii A2, pe raza comunei Stelica din judetul Ialomita si protejeaza impotriva depunerilor masive de zapada. Perdeaua are o lungime de 7,89 km, o latime de 30 metri si o suprafata de 23,69 hectare. In Romania, exista doar 700 de hectare de perdele forestiere de protectie a drumurilor si autostrazilor, desi necesarul este de 20.000 de hectare. Progresele sunt minore in pofida faptului ca exista aprobat un asa-zis „Program national de realizare a perdelelor forestiere pentru protectia autostrazilor si a drumurilor nationale“.   Inchiderea pripita a traficului pare a fi alta greseala. Potrivit legislatiei, traficul se inchide „in cazuri de urgenta (
) pentru a se evita producerea unor evenimente grave ce ar putea periclita viata participantilor la trafic“. Inchiderea traficului este insa mana cereasca pentru CNADNR, care nu mai este astfel nevoita sa intervina pentru eliberarea soselei de zapada. Daca insa ninsoarea dureaza mai multe zile, cantitatile de zapada adunate devin impresionante si in final autostrada se deschide la zile bune dupa ce ninsoarea s-a oprit. Aceasta a fost situatia de anul trecut pe A2, cand autostrada s-a deschis la 2-3 zile dupa oprirea ninsorii.   Ninsori abundente ce au avut loc zilele acestea in Alpii francezi, in zona statiunilor montane Chamonix si Val d’Isere, nu au dus la inchiderea soselelor de catre autoritatile franceze. Drumul dintre Chamonix si Bourg Saint Maurice care ar fi durat in mod normal 30 de minute a fost parcurs de soferi in 11 ore. Obiceiul inchiderii unui sosele pare a fi mai degraba o incercare a autoritatilor romane de a evita penibiliul operatiunilor de salvare a eventualilor inzapeziti si de a masca incompetenta firmelor de deszapezire si a CNADNR.   Drumurile din Vrancea si Brailea, inchise de teama Toate tronsoanele de drumuri nationale din Buzau, Braila si Vrancea au fost inchise ieri, din cauza avertizarii de cod rosu de ninsoare, spre disperarea sutelor de persoane care s-au vazut sa-si anuleze complet planurile de calatorie. Mai mult, in Braila au fost inchise si toate drumurile judetene pentru sase ore, iar in Vrancea si Buzau o mare parte dintre acestea s-au aflat intr-o situatie similara.   Decizia a fost luata de autoritati mai mult din ratiuni preventive, pentru a evita situatiile in care cei aflati in trafic sa ramana inzapeziti, dupa cum au explicat, pentru „Romania libera“, reprezentantii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Vrancea. „Drumurile au fost inchise pe perioada manifestarii codului rosu ca masura preventiva, tocmai pentru a se evita aparitia acelor cazuri critice, cand oamenii raman blocati pe drumurile publice si ca sa poata interveni utilajele de dezapezire“, a precizat Cristina Duta, purtator de cuvant al institutiei. Aceasta nu a dorit sa comenteze daca masura introducerii codului rosu este justificata sau nu. „Codul rosu a fost de data aceasta pentru viscol puternic, nu pentru cantitati de zapada. Acum s-a considerat si judetul nostru intra sub acest cod“, a mentionat Cristina Duta.   Un alt reprezentant al ISU Vrancea a afirmat ca aceasta institutie nu face decat sa respecte deciziile luate la nivel central. “Ninge mai mult sau mai putin, e viscol, nu e viscol, noi suntem in Focsani. E posibil sa ne incadram in acele criterii dupa care codifica ei aceste coduri. Cat priveste inchiderea drumurilor, este o alta discutie“, a afirmat un capitan din cadru ISU Vrancea, care nu a dorit sa i se publice numele.   Pe de alta parte, presedintele interimar al Consiliului Judetean Braila, unde toate drumurile nationale si judetene au fost inchise pentru sase ore, considera ca o astfel de masura radicala a fost justificata de conditiile meteo. “La o cantitate de zapada de 60 de litri pe metrul patrat si o viteza a vantului de 85-90 de km/h, cred ca a fost o decizie justificata de o situatie de iarna grea. Pentru Baragan, a fost mai dificil decat in anii trecuti“, a afirmat Viorel Mortu, presedintele interimar al CJ Braila. Aceasta a mentionat, pentru „Romania libera“, ca in unele situatii cablurile de curent cazute la pamant au justificat masura inchiderii drumurilor. “Un astfel de cablu care a cazut la intrarea in Braila a ingreunat toate operatiunile de indepartare a zapezii. Consider ca masura inchiderii drumurilor a fost justificata“, a insistat acesta. Viorel Mortu a promis ca dezapezirea drumurilor se va incheia in seara de luni.   Judetele Buzau, Vrancea si vestul judetului Braila s-au aflat sub cod rosu de ninsoare si vant, ieri, de la ora 8.30 pana la 13.00, potrivit Administratiei Nationale de Meteorologie. Totusi, chiar si dupa expirarea codului rosu, circulatia a fost in continuare inchisa pe Autostrada A2 Bucuresti - Fetesti si pe 25 de drumuri nationale, iar pe alte cinci drumuri a fost restrictionat traficul pentru masinile cu masa mai mare de 7,5 tone, potrivit Centrului Infotrafic.     Galatiul si Braila, izolate de Capitala si de sudul tarii Inca de la primele ore ale diminetii a fost inchis drumul national DN24D, care strabate judetul Galati de la nord la sud, dar si sapte drumuri judetene. Galatenilor si brailenilor care trebuiau sa ajunga la Aeroportul Henri Coanda sau la Bucuresti le-a fost imposibil sa o faca. In incercarea de a merge spre Capitala se putea ajunge pana la Autostrada A2, parcurgand drumurile din judetele Braila si Ialomita cu viteza de 10-15 km/h, dar autostrada fusese inchisa de la ora 8.30. Apoi, din jurul orei 11.00 Galatiul a fost izolat de sudul tarii, fiind inchise ambele variante ale DN22, care leaga Galatiul de Braila, dar si drumurile catre Buzau si Vrancea, inchise deja de la primele ore ale diminetii. (Ticu Ciobotaru)   Doua decese din cauza viscolului O tanara de 25 de ani, din judetul Vaslui, a murit, dupa ce ambulanta care urma sa o preia s-a inzapezit si nu a putut ajunge la pacienta. De asemenea, o gravida din Tulcea, care a fost preluata pentru a fi transportata la un spital din Constanta, a decedat tot in ambulanta blocata de zapezi, in ciuda eforturilor medicilor.
Publicat de:
Miercuri, 31 Decembrie 2014 - 08:27 AM
 

Greseli catastrofale care duc la inchiderea drumurilor | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
 
 
Acces...

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu